سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز تهیه 3 غذای محبوب و خوشمزه محلی

 کباب بناب:

کباب بُناب نوعی از کباب کوبیده منسوب به شهرستان بناب در استان آذربایجان‌شرقی می‌باشد. این کباب از گوشت تازه و چربی‌دار گوسفند، در اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر از کباب کوبیده معمولی تهیه می‌شود. هر پرس این نوع کباب بر خلاف کباب کوبیده معمولاً یک سیخ است. کباب بناب نوعی از کباب کوبیده منسوب به شهر بناب در استان آذربایجان شرقی می باشد. این کباب از گوشت تازه و چربیدار گوسفند ، در اندازه ای بسیار بزرگ تر از کباب کوبیده معمولی تهیه می شود. هر پرس این نوع کباب بر خلاف کباب کوبیده معمولاً یک سیخ است.

مواد اولیه کباب بناب

گوشت گوسفند پر چرب چرخ کرده-ترجیحاٌ قلوه گاه:1 کیلو گرم 

 پیاز متوسط:2 عدد

نمک :به مقدار لازم 

 فلفل سیاه :به مقدار لازم 

دستورالعمل پخت کباب :

در مرحله اول ابتدا پیاز را ریز ساطوری کرده و به همراه نمک و فلفل کاملاٌ با گوشت مخلوط کرده و ماساژ می دهیم.

در مرحله دوم ب میزان دلخواه از گوشت برداشته و کف دست مانند کوفته گرد کرده و سیخ را از وسط آن عبور می دهیم و بعد با انگشتان دست آن را در امتداد سیخ بطور یکسان پهن می کنیم.

در مرحله سوم  قبل از قرار دادن سیخها بر روی آتش ذغالها باید گداخته شده باشند و بطور مساوی در همه جای منقل توزیع شده باشند.

در مرحله چهارم بعد از قرار دادن سیخها بر روی آتش به هیچ عنوان کباب را باد نزنید و پس از گذشت یک دقیقه سیخ را بر گردانید،

تا طرف دیگر آن یک دقیقه رو به آتش باشد و گوشت بهم بچسبد و دیگر شانسی برای ریختن وجود نداشته باشد.

در مرحله پنجم به طور مداوم هر چند دقیقه یکبار سیخها را برگردانید وو سعی کنید با چاقو از ته سیخ قدری از کباب را جدا کرده و بچشید، برای اینکه متوجه شوید کباب پخته است.

در مرحله آخر بهتر است کبابها را قبل از خشک شدن و هنگامی که هنوز آبدار هستند از روی آتش بر دارید و داخل نان گذاشته سیخها را خارج نموده و بلا فاصله قدری سماق به آنها بپاشید و سپس بهمراه برنج ،کره، ماست چکیده، پیاز و ریحان نوش جان کنید.


املت درست کردن با تکنیک آشپز حرفه ای

املت از جمله غذاهایی راحت اما بسیار خوشمزه می باشد که شاید بیشتر افراد مجرد این غذا را از وعده های دوست داشتنی خود بدانند.

مواد لازم املت :

  • تخم مرغ : 4 عدد
  • رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذا خوری
  • روغن : 4 قاشق غذا خوری
  • نمک ، فلفل ( سیاه یا قرمز) و زردچوبه : به میزان لازم

املت با رب (قهوه خانه ای)

املت خوراکی است که ماده? اصلی آن تخم‌مرغ است. برای تهیه? املت در ماهی‌تابه روغن یا کره و رب گوجه می‌ریزند. وقتی روغن با رب داغ شد تخم‌مرغ‌های هم‌زده شده را به آن اضافه می‌کنند. گاهی املت آماده را تا می‌کنند و داخل آن سبزیجات، پنیر، گوشت پخته شده یا ترکیبی از آنها را قرار می‌دهند. برای این که املت سبک و پفکی شود گاهی به سفیده تخم‌مرغ که جداگانه هم‌زده شده (یا تمام تخم‌مرغ هم‌زده شده) شیر، خامه یا حتی آب می‌افزایند. با این روش در مایع اولیه حباب‌هایی ایجاد می‌شود. چون تخم‌مرغ به سرعت پخته می‌شود، حباب‌ها درون آن حبس می‌شوند و بافتی نرم و سبک به املت می‌دهند. املت در شهرهای مختلف ایران به واسطه چای خانه‌های معروف وارد بازار و معرفی گردید. نوع ایرانی املت با نام خاگینه نیز در برخی مناطق کشور تهیه می‌شود که به آن شکر نیز اضافه می‌کنند. دستور پخت املت در کشورهای مختلف کمی متفاوت است، به‌طور مثال املت مکزیکی [1] کمی متفاوت تر از املت ایرانی می‌باشد.

طرز تهیه املت با رب :

تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و روغن را کف آن بریزید تا داغ شود. بعد از داغ شدن روغن رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رب رنگ باز کند و بوی خامی آن گرفته شود. بعد از یک دقیقه تفت رب ، زرد چوبه و فلفل را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید.سپس تخم مرغ ها را دانه دانه داخل تابه بریزید و کمی نمک روی آنها بپاشید و حدود 5 دقیقه ای به هم زدن ادامه دهید تا تخم مرغ ها حسابی با رب مخلوط شوند.املت آماده شده را در کنار نان تازه ، پیاز و سبزیجات دلخواه میل نمایید.


آش بلغور

مواد لازم :

  1. لوبیاسفید نصف پیمانه
  2.  لوبیا قرمز یک پیمانه
  3.  نخود نصف پیمانه
  4.  عدس یک پیمانه
  5.  بلغور جو 1/5 پیمانه
  6. بلغور گندم 1/5 پیمانه
  7. پیاز دو عدد
  8. سیر ده حبه
  9. سبزی آش یک و نیم کیلو
  10. نعنا خشک یک قاشق غذاخوری
  11. نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
  12. کشک به میزان لازم
  13. روغن به میزان لازم

طرز تهیه  آش بـلغـور مخصوص افطار:

ابتدا حبوبات را به مدت 12 ساعت خیس کرده سپس می‌پزیم. وقتی کمی پخته شد بلغورها را به آن اضافه می‌کنیم و وقتی کاملا پخته شد، سبزی و یک پیاز رنده و سرخ شده را به آن اضافه می‌کنیم. سپس سیر رنده شده و نعنا را تفت داده و می‌افزاییم (وقتی آش جا افتاد) نمک و فلفل را اضافه کرده و (سیر، پیاز و نعنا را با زردچوبه سرخ می‌کنیم) در صورت تمایل می‌توانیم کشک را هم در آش ریخته و بگذاریم چند جوش بزند.

این آش اگر تند باشد خوشمزه‌تر است.

 

منبع: dastpokhte20